Versenyszabályok 2007
A hétvégén ismét felbőgnek a motorok és kezdetét veszi a Formula-1-es világbajnokság új évada. Az autósport elit géposztálya 1950 óta az egyik legsikeresebb versenysorozat. Az idei esztendőben néhány új szabályt vezet be az FIA, amelyek az izgalom fokozását szolgálják.
Gumimonopólium
A Bridgestone egyedüli gyártóként vesz részt a bajnokságban. Valamennyi csapat azonos specifikációjú és mennyiségű (versenyzőkként a sportszabályzat értelmében 14 száraz időben használható szettet, négy szett eső-, és három garnitúra extrém pályaviszonyok mellett használható) abroncsot kap. A pénteki edzéseken a versenyzők maximum két-két szett* 'száraz gumit', illetve egy szett esőgumit használhatnak.
A pénteki edzésnapon minden csapat összesen nyolc száraz szett abroncsot kap (ami négy-négy szettet jelent a lágyabb, illetve keményebb keverékből). Ezeket a harmadik szabadedzését megelőzően vissza kell szolgáltatniuk a Bridgestone-nak.
A hétvége többi napjára öt szett lágyabb és öt szett keményebb keveréket kap egy versenyző. Ebből egyet az időmérő előtt vissza kell adni. Esőgumit csak abban az esetben használhatnak a csapatok, ha a versenybíróság nedvesnek ítéli a pályát.
További megkötés, hogy a futamok során a keményebb és a lágyabb keveréknek is fel kell kerülnie az autóra. A sorrendet a versenyző döntheti el. A különböző konstrukciókat vizuálisan is meg kell különböztetni.
(* keverékenként)
Motor
A két hétvégés motor-szabály továbbra is érvényben marad, annyi módosítással, hogy a motor-hétvégébe csak a szombat és a vasárnap tartozik majd bele. A motorok percenkénti fordulatszáma nem haladhatja meg a 19.000-et. Egy nem tervezett motorcsere továbbra is tíz rajtpozíciós büntetéssel jár. Amennyiben a motor a célvonalon való áthaladást követően hibásodik meg, a futam után büntetés nélkül cserélni lehet. Amennyiben az időmérő és a futam közötti időszakban kerül sor a motorcserére, a versenyzőt a mezőny végére rangsorolják. Amennyiben többen is érintettek lesznek, a rajtszám alapján kerülnek besorolásra. A legalacsonyabb rajtszámú pilóta kapja a legkedvezőbb rajtpozíciót.
Forgalmasabb péntek
Pénteken a két szabadedzést kettő 90 perces tesztblokk váltja fel, amelyen a csapatok két autót vethetnek be. A versenyzőválasztás szabad. Egy motornak két pénteki tesztnapon kell szolgálnia a csapatot, cserélni csak 360 kilométer-, vagy meghibásodás után lehet. Szombatra mindenki cserélhet - büntetés nélkül. A tesztpilóták nevét előző nap 16 óráig le kell adni a szervezőknek.
Büntetés
A versenyfelügyelők a jövőben jogosultak lesznek arra, hogy szabálysértés esetén időbüntetés helyett visszasorolják a versenyzőket a rajtrácson.
Újabb intézkedések a biztonság érdekében
Az FIA szigorít az autók töréstesztjén, illetve bevezeti a GPS rendszer használatát, amely felhívja a versenyzők figyelmét a veszélyes pályaszakaszokra. Bevezetik az úgynevezett Accident Severity Indicator-t is, amely a balesetek súlyosságáról tájékoztatja a mentőegységeket.
Biztonsági autó
A résztvevők csak az után hajthatnak a boxba, ha valamennyi versenyben lévő pilóta felsorakozott a biztonsági autó mögé. A lekörözött pilóták kötelesek elmenni Bernd Mayländer autója mellett, hogy a futam újraindítását követően ne akadályozzák a pozíciókért harcoló versenyzőket. Amennyiben a célegyenesben nincs lehetőség a biztonságos haladásra, a Safety Car behajthat a boxutcába, ahová a versenyzőknek követniük kell.
Értékelés
Kiesett versenyző esetén csak abban az esetben értékelik a pilóta eredményét, ha a versenytáv legalább kilencven százalékát teljesítette. |